KOMPETENSUTVECKLING

Den utforskande spiralen

Att skapa skolsystem med hög kvalitet och större likvärdighet är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men också samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stark känsla av moraliskt syfte. Den utforskande spiralen är ett ramverk för utveckling som väver samman dessa insikter i ett aktionsforskande arbetssätt.

Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i sin tur, förstås som en cirkulär process där man kontinuerligt växlar mellan olika faser, inte alltid i en bestämd ordning. Dessa faser inbegriper olika aktiviteter, med tillhörande frågeställningar:

* Skanna: Vad pågår för våra elever?
* Fokusera: Vad kommer att ha störst påverkan?
* Undersöka antaganden: Vad beror den här situationen på och hur bidrar vi till den?
* Lära nytt: Vad behöver vi lära oss? Hur ska vi lära oss det?
* Agera: Vad göra för en meningsfull förbättring?
* Följa upp: Åstadkommer vi tillräcklig förbättring?

Nyfiken på att få veta mer och få stöd i utvecklingsarbetet? Regionalt utvecklingscentrum vid Högskolan i Gävle erbjuder ett Spiralen-nätverk i Gävleborgsregionen för erfarenhetssutbyte, kollegialt lärande och skolutveckling.

Läs även här om det nationella Spiralen-nätverket.

Spiralenmote i Stockholm
Spiralenmote i Stockholm
Judy och Linda besokte Gavle ht 2019 och ht 2022
Spiralenmote i Stockholm