KOMPETENSUTVECKLING

Lärande för hållbar utveckling

Målet med lärande för hållbar utveckling är att öka elevers tillit till sin egen förmåga! Genom att utbilda för handlingskompetens utvecklas kunskaper, mod, engagemang och en vilja att engarea sig i att hitta lösningar på svåra och komplexa problem. (Breiting m.fl 2009, Jensen och Schnack 2006; Mogensen, 1997)

Forskaren Maria Ojala lyfter vikten av att undervisa för HOPP!

-Oro, klimatångest- svårt att undervisa utan att väcka oroskänslor, det finns exempel på att elever uttrycker hopp men känner sig oroade


HOPP!
• Att fokusera på hopplöshet undviker man att ta ansvar.
• Hopp är krävande och kan användas som en coping-strategi
• Kimathopp kan baseras på förnekelse-samhällsaktörer kan nyttja det
• Klimathopp kan vara positivt relatert till klimatengemang- om det är baserat på tilltro till sig själv
• Ungdomar använder hopp som ett sätt att undvika svåra känslor.
• HOPP LUST och ENGAGEMANG
• Engagemang kan ge kontroll- och det kan vara ett sätt att bidra till hopp.

Nyfiken på att få veta mer och få stöd i utvecklingsarbetet? Regionalt utvecklingscentrum vid Högskolan i Gävle erbjuder nätverk både för lärare och skolledare i Gävleborgsregionen för erfarenhetssutbyte, kollegialt lärande och skolutveckling.

Syfte och mål med nätverken är att ge barn och unga kunskap, handlingskompetens, inspiration och hopp, för att kunna agera för en hållbar samhällsutveckling.

Skolverket erbjuder också nätverk och fortbildning inom lärande för hållbar utveckling.

sommar norge
Larande for hallbar utveckling
sommar norge